Is het coronavirus overmacht en ben je als bestuurder gevrijwaard? Of zijn er wel degelijk situaties denkbaar waarvoor je als bestuurder verantwoordelijk kan worden gehouden?
Ja, dat is heel goed mogelijk. Recent is er door een groep aandeelhouders een claim neergelegd bij de bestuurders omdat zij niet op de hoogte waren dat het betreffende bedrijf sterk afhankelijk was van Chinese leveranciers. Toen het Coronavirus om zich heen greep en China in een lockdown ging liep het bedrijf enorme omzetschade op.
Zo’n claim hadden we niet eerder gezien, en toont eens temeer aan dat bestuurders, commissarissen en toezichthouders risico’s lopen die vragen om een alerte en pro-actieve benadering. Ze kunnen namelijk door mensen of instituten binnen en buiten de organisatie in privé hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van hun handelen of juist niet-handelen. Termen als wanbeleid, onbehoorlijk bestuur of onrechtmatige daad komen hier dan voorbij.
De afgelopen 25 jaar heeft het verzekeren van bestuurdersaansprakelijkheid een grote vlucht genomen. Vroeger was het een verzekering voor de grote “corporates”, maar tegenwoordig hebben ook veel MKB-bedrijven en non-profit instellingen een polis. Er zijn meer dan twintig verschillende verzekeraars die bestuurdersaansprakelijkheid verzekeren, elk met hun verschillen in premie en dekking. Wij hebben 12 tips voor je op een rij gezet om je te helpen een goede keuze te maken.
¹) Uitloop
Schades die na de einddatum van de polis worden gemeld, vallen in principe buiten de dekking. Dit heet het uitlooprisico. Maar soms krijg je pas een claim ná het verstrijken van de looptijd, bijvoorbeeld bij een faillissement. Een uitloopdekking biedt dan uitkomst. Deze wordt door verschillende verzekeraars in verschillende vormen aangeboden.
Problemen in de supply chain
Wil je meer informatie over dit onderwerp? We vertellen je er graag alles over!
Blue Risk Specialty Insurances helps businesses, entrepreneurs, and directors manage their risks so they can operate more freely and effectively.
+31 (0)10 311 00 19